الرئيسيةالرئيسيهمكتبة الصورس .و .جبحـثالتسجيلدخول
Share

شاطر | 
 

 لو لم أكن مصرياً لوددت أن أكون إسرائيلياً على دراجة بخارية!!!!

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Hairana
عضوذهبى
عضوذهبى
avatar


عدد المشاركات : 2224
تاريخ التسجيل : 13/06/2008
العمر : 33
الجنس :
البلد :
المهنه :
الهوايه :
المزاج :
نقاط التميز : 12599
السٌّمعَة : 20
احترام قوانين المنتدى :
حاصل على وسام :
mms : واحشنى موووووووت

{اضافات}
sms:

مُساهمةموضوع: لو لم أكن مصرياً لوددت أن أكون إسرائيلياً على دراجة بخارية!!!!   الخميس 02 يوليو 2009, 10:35 pm

خبر جديد
قبل الحكم عليّ بالجنون أو بالإصابة بأحد فيروسات الإنفلونزا المنتشرة في الكرة الأرضية أو ربما الإصابة بالسعال أو السعار انتظر واحكم بنفسك إذا كان لدي حق فيما أقوله أو تكون نهايتي هي نهاية عبد خاضع تابع يستحق السحل والإبادة بمبيد حشري بطيء المفعول!!!

في البداية وأنا أطالع الصحف على غير العادة اليومية استوقفني خبر غريب عجيب نشرته جريدة الوفد في صدر صفحتها الأولى بتاريخ 28 يونيو 2009، يقول إن:
25 إسرائيلياً يتجولون بالدراجات البخارية في مدن مصر

استمعوا إلى آراء المصريين.. وسخروا من رداءة الطرق والبقشيش!!



[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

الوفدـ أحمد الغريب: كشفت وسائل الإعلام الإسرائيلية عن قيام (25) إسرائيلياً وإسرائيلية بجولة بالدراجات البخارية شملت أنحاء الأراضي المصرية، واصطحبهم فريق من الإعلاميين الإسرائيليين تحت حراسة فريق أمني مصري رفيع المستوى.
أوضح عوفر أوجش في تقرير مطول نشره موقع 4 × 4 الإسرائيلي المتخصص في متابعة الأحداث الرياضية، أن المجموعة الإسرائيلية دخلت مصر عن طريق معبر طابا الحدودي بواسطة (21) دراجة بخارية.

وبدأت الرحلة من سيناء إلى السويس عبر عشرات الحواجز الأمنية التي لم تعترض طريق الفريق، في ظل الحراسة الأمنية المرافقة.
وعبر الفريق نفق الشهيد أحمد حمدي وواصل رحلته إلى القاهرة، واستقر في أحد الفنادق قرب أهرام الجيزة، وقاموا بجولة في المنطقة السياحية، بعد تفتيشهم وانطلق أعضاء الفريق الإسرائيلي.
بعد ذلك إلى الإسكندرية مروراً بوادي النطرون وتوجهوا إلى مرسى مطروح مروراً بالعلمين، ومنها إلى واحة سيوة التي تبعد (310) كيلو مترا جنوباً.
وتغزل كاتب التقرير في جمال واحة سيوة وطبيعتها الساحرة، واعتبرها من أجمل المناطق وأكثرها سحراً حول العالم. ويضيف "عوفر" أن أعضاء الفريق قرروا التوجه إلى محافظة البحيرة، وتهكم التقرير على حالة الطرق في مصر، والتي مثلت خطراً على الدراجات البخارية، واضطر أعضاء الفريق إلى دفع (البقشيش) وتحدث عما وصفه باللقاء الحميم مع أحد البدو "عم حلاوة" والذي تجمعه بالإسرائيليين صداقات عديدة. ويؤكد "عوفر" في تقريره أن أعضاء الفريق توجهوا إلى القاهرة، وجلسوا على المقاهي، واستمعوا لآراء العشرات من روادها، ووجدوا ترحيباً من المصريين وسعادة بالغة بزيارة الإسرائيليين لمصر!!.
شارك في الرحلة تسيفي يحزقيلي مراسل الشئون العربية بالقناة العاشرة الإسرائيلية، ويعد أحد خبراء الشئون المصرية وله فقرة يومية يحلل فيها الأوضاع الداخيلة والخارجية في مصر. وثارت تساؤلات حول طبيعة أعضاء هذا الفريق ومهامهم، وهل هم مجرد حفنة من الهواة، وكم تكلفت عملية توفير الحماية الأمنية لهم طوال فترة الرحلة؟!
بذلك يكون الخبر قد انتهى أما بقية الخبر بتفاصيله في صفحة دنيا السياحة رقم 5، والتفاصيل التي مر عليها الخبر مرور الكرام كانت لدي معها وقفة وعدد من التساؤلات التي استفزتني؛ ومنها خرج هذا العنوان....
في الوقت الذي تشهد فيه الأوضاع المصرية تصعيداً للعلاقات بسبب الجهود المبذولة لإيجاد حل للقضية الفلسطينية وإيجاد بعض الحلول الجذرية لعدم تكرار حرب غزة التي شاب لها الشعر وملأت القلوب بكراهية الإسرائيليين، بلاش كل ده إنفلونزا الخنازير اللي وصلت عندهم.....
قرر 25 إسرائيليا أن يشرفونا بزيارتهم ويباركونا بقدومهم المحمود ووقعهم الخفيف على قلوبنا من أجل التخفيف عنا وزيادة الدخل القومي ورفع الناتج القومي لمصر –المهم- وبدأ كاتب التقرير بعد عودته من زيارة مصر يشير في الموقع الإسرائيلي إلى أنهم عند دخولهم الأراضي المصرية عن طريق معبر طابا قضوا خمس ساعات من البيروقراطية المصرية المعهودة –يا حرام- للاستعلام عن أوراقهم واستخراج أوراق مصرية تمكنهم من التجول في شوارع مصر


  • ركز معايا حضرتك ياللي بتتهمني بإني عميل وسيبك من اللغة الفصحى وبالبلدي كده البيه اللي بيتكلم عن البيروقراطية وإنه قضى خمس ساعات وزعلان أووووي، ميعرفش إنه لو أنا أو سيادتك قررنا نزور شرم الشيخ ولاّ الغردقة –على فكرة دي على أرض مصرية مش محتاجة جواز سفر- من المفترض أن تقدم طلبا على ورقة دمغة وتذكر اسم الوالد والوالدة والعائلة الكريمة نفر نفر إن شاء الله حتى تحصل على تصريح للدخول –يعني يحيينا ويحييك ربنا كده- بعد خمس ساعات برضه؛ لأ مش خمس ساعات خمس أيام –لو معاك واسطة- خمس شهور-لو أنت ماشي جنب الحيط- خمس سنين –لو ليك واحد قريبك ساكن في عمارة فيها واحد متجوز واحدة تخينة- جوز بنت عمتها ليه علاقة يكفينا ويكفيك الشر بـ(البولوتيكا)، ولو خدت التصريح ده مش معناه إنك مش هتتفتش طب اصبر معايا معلش....
وأثناء استطراد الكاتب تحدث عن عشرات الحواجز الأمنية التي مروا بها، لكن بالطبع لم يعترضهم أحد خاصة وأن سيارة تابعة للأمن المصري كانت ترافقهم ومن ورائها ناقلة جند لتأمين الطريق لهم طوال وجودهم في مصر.


  • أيون حضرتك الراجل بتاعهم زعلان من عشرات الحواجز الأمنية اللي معدوش عليها ومعاهم عربية أمن خاصة وناقلة جنود، ما هو مايعرفش إنك بعد ما بتاخد التصريح إياه بتعدي على بتاع 150 كمين و40 نقطة تفتيش و20 بوابة إلكترونية يعني لو رايح في منطقة من إياها المؤمنة دي في الشتا ولابس تقيل يادوب توصل المكان اللي أنت عايزه –ده لو وصلت يعني- بشورت وفانلة وده عشان تبقى خفيف خفيف.
يقول الكاتب إنهم عندما قرروا الذهاب لمحافظة البحيرة رافقهم ضابط من جهة أمنية كبيرة طوال 460 كيلومتراً، مشيراً –والكلام على لسان الكاتب- أن الطريق يتضمن حاجزين أمنيين، وقال إن السلطات المصرية شرعت في تمهيد طريق جديد هناك بدلا من الطريق القائم المتهالك –بتاع المصريين- الذي تغطي أجزاء منه بالرمال والصخور التي تعد أكبر خطرا –استر يا رب- على عجلات الدراجات الخاصة بالفريق الإسرائيلي.


  • شوف إزاي الناس مش عاجبها إن الطريق الجديد اللي اتعمل خصيصا لهم فيه حصو ورمل هيبوظ العجل بتاع الموتسيكلات وميعرفوش إنه حصل هبوط في كوبري أكتوبر وإن فواصله ربنا يديمها نعمة مش باعترض- بتتسبب في انقلاب سيارات بالجملة، بالإضافة لانفجار إطارات السيارات المستمر ولا الطريق الدائري مش محتاج كلام عليه يعني لو رايح شغلك عن طريقه تبوس إيد الحاجة وتودعها وتكتب وصايتك قبل ما تنزل كل يوم، ما أنت ما تعرفش النقل عندنا عامل ازاي
ويحكي "عوفر" –ده اسم الكاتب بتاعهم- أن بعد وصولهم للقاهرة وتوجههم للمتحف المصري وخان الخليلي لاقوا ترحابا شديدا من التجار والبائعين الذين أعربوا عن سعادتهم البالغة بزيارة الإسرائيليين لمصر، زاعماً بأن الجميع شعر بأنه لا داعي لإخفاء جنسيتهم الحقيقية بعد هذا الترحاب، وأنهم لاقوا الترحاب نفسه في محافظة البحيرة عندما استقبلهم عم "حلاوة" بالأحضان والقبلات –هو اللي بيقول- وقام بمنحهم مياه الشرب وذلك نظراً لعلاقة الصداقة التي تربط عم "حلاوة" بالإسرائيليين.


  • هو فجأة كل المصريين اجتمعوا على حب الإسرائيليين وعم "الملزق" قصدي حلاوة بتاع البحيرة ولاّ واحة سيوة يعرف منين إسرائيليين علشان يبقى فيه صداقة، أكيد من الشات –الله يقطعه- ولاّ ليه أكاونت على الفيس بوك عشان كده خدهم بالأحضان، ولاّ خان الخليلي اللي تجارهم كانوا بيعيطوا بالدموع وهم ماشيين، والنبي مش حسيت إنك لازم تبقى إسرائيلي – والعياذ بالله- في اللحظة دي.
أخيراً أكثر ما ضايقهم في مصر هو البقشيش لذلك قالوا "وجودنا في مصر كلفنا الكثير من البقشيش الأمر الذي جعلنا نتمنى العودة لإسرائيل".


  • طب بالذمة ده كلام ناس عاقلين موتوسيكلات بالشيء الفلاني وخوف على العجل وواخدينها من مشرقها لمغربها وعمالين (يبرطعوا) في البلد وأهرامات وخان خليلي وعربية خاصة من جهاز أمني رفيع المستوى وناقلة جنود لتأمين البهوات ووقفت على الـ10 جنيه بتوع البقشيش اللي كلهم دفعوها، ده الواحد من أول ما بينزل من البيت يقابله واد بيسرح بالمناديل في الشارع والبنت بتاعة الفل وعربي بياع الفول –ده سيناريو كل يوم- ولا حد بيسيب البلد لا سمح الله عشان البقشيش.....
قولي بعد الرحلة العظيمة دي لو لم تكن مصرياً لوددت أن تكون إييييييييييييييييييييه

Smile
عذرا



[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]



قلت حيلتي وأنت وسيلتي فأدركني يا حبيبي يارسول الله


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة][ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://as7ab-webas.yoo7.com/
عمرو بندق
عضوجديد
عضوجديد
avatar


عدد المشاركات : 166
تاريخ التسجيل : 16/09/2008
العمر : 34
الجنس :
البلد :
المهنه :
الهوايه :
المزاج :
نقاط التميز : 7560
السٌّمعَة : 0
mms : فى غيابك

{اضافات}
sms:

مُساهمةموضوع: رد: لو لم أكن مصرياً لوددت أن أكون إسرائيلياً على دراجة بخارية!!!!   الجمعة 03 يوليو 2009, 1:45 am

قولي بعد الرحلة العظيمة دي لو لم تكن مصرياً لوددت أن تكون إييييييييييييييييييييه



من شبرا
بس معاكى حق لو هو فعلا اللى ضياقهم البقشيش يبا الحمد الله مسكنا عليهم حاجه بضيقهم
يبا نلم بعض ونروح نعمل جررررررررووووووووب البقشيش ونزهقهم فى عشتهم ونحول ننتشر فى كل مدينه فيه واحد اسرئيلى

بس فى سؤال
هو البنزين على مين



بس موضوع جامدددددد اوووووى
ياريت تحولى تستخبى الايام اللى جايه شويه عشان الاقمار الصناعيه باء وانتى عارفه ايدهم باء


[b:812c] الى حبيبى ونور عنيا
حبيبى
لا تلوميني
لو صرخت بأعلى صوتي
وقولت انا بحبببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببكِ
أريد أن يعلم كل العالم
بحبي لكِى وبعشقي لكِى
أحبــــــــــــــــــــــكِ للأبد[/b:812c]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
حمادة
عضو فضى
عضو فضى
avatar


عدد المشاركات : 1351
تاريخ التسجيل : 15/10/2008
العمر : 31
الجنس :
البلد :
المهنه :
الهوايه :
المزاج :
نقاط التميز : 8432
السٌّمعَة : 20
احترام قوانين المنتدى :
حاصل على وسام :
mms : غير معروف

{اضافات}
sms:

مُساهمةموضوع: رد: لو لم أكن مصرياً لوددت أن أكون إسرائيلياً على دراجة بخارية!!!!   الجمعة 03 يوليو 2009, 3:25 am

البلد دى بتاعة الغرب مش بتاعتنا
بس مش لدرجة الاسرائليين
حسبنا الله ونعم الوكيل


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
لو لم أكن مصرياً لوددت أن أكون إسرائيلياً على دراجة بخارية!!!!
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
 :: ©؛°¨°؛©][ منتديات اصحابـ وبسـ العامـــه][©؛°¨°؛© :: مشـــــاكســــــــــــــات-
انتقل الى: